Begin dit jaar is de Zorgcentrale van Groenhuysen gestart. Een belangrijke stap om zorgprofessionals 24/7 op afstand te ondersteunen.
Dit door meldingen vanuit de cliënten op de locaties als eerst op te vangen. De zorgcentralisten beoordelen of een melding wel of niet direct doorgezet moet worden naar de zorgprofessionals. Zo wordt de werkdruk op de locaties verminderd en blijft er meer tijd over voor de zorg voor onze cliënten.
Na een aantal maanden is het tijd voor een terugblik. We vroegen medewerkers naar hun ervaringen op verschillende thema’s. Wat gaat er al goed? Waar liggen kansen voor verbetering of uitbreiding? Deze waardevolle feedback helpt ons om de Zorgcentrale nóg beter te maken.
Daling meldingen op locaties
Uit de eerste evaluatie blijkt dat het gemiddeld aantal meldingen per dag op de locaties afneemt – een duidelijke stap in de goede richting. De Zorgcentrale handelt inmiddels maar liefst 45% van alle meldingen zelfstandig af. Dit gaat om meldingen waarbij de zorgcentralist via een spreek- of luisterverbinding ondersteunt in de zorgvraag. Of om meldingen waarbij zij beoordelen dat de situatie geen actie van een zorgprofessional vereist.
In april 2025 ging het om zo’n 59.000 meldingen – dat zijn ongeveer 1.970 meldingen per dag, 82 per uur en tijdens de drukke ochtendzorg zelfs 211 per uur. Al deze meldingen hoefden niet doorgestuurd te worden naar de zorgprofessionals op de locaties. Een prachtig resultaat waar we trots op zijn!
Ervaringen van medewerkers
Het vertrouwen in en draagvlak voor de Zorgcentrale onder medewerkers groeit. Ze ervaren minder telefoontjes en minder onderbrekingen, wat zorgt voor meer rust en focus tijdens het werk. Voor de evaluatie deelden medewerkers enthousiast hun ervaringen:
“We ontvangen minder ‘loze’ bellen, waardoor de druk en de drang om ‘sneller te moeten werken’ vermindert.”
“De zorgcentrale is een waardevolle toevoeging omdat meldingen die niet direct zorg behoeven, niet worden doorverbonden naar de zorgmedewerkers waardoor we minder werkdruk ervaren.”
“Je wordt niet steeds afgeleid tijdens het zorgmoment, je wilt bij een melding toch even kijken wie er alarmeert.”
“Ik werk op verschillende afdelingen, je merkt wel echt dat er minder meldingen binnen komen.”
“Ook tijdens de drukke vakantieperiode heeft de Zorgcentrale een positieve rol gespeeld en ons op locatie goed ondersteund.”
De Zorgcentrale blijft ontwikkelen
We bouwen vol energie verder en breiden de Zorgcentrale uit met:
1. Meldingen vanuit de dubbele medicatiecontrole: voor het geven van risicovolle medicatie is een dubbele controle nodig. De medewerker maakt een foto van de medicatie. Deze foto wordt gecontroleerd door de slimme AI-module in de Medimo app. Vanaf september is dit uitgebreid met hulp van de Zorgcentrale. Wanneer de foto niet automatisch wordt goedgekeurd, zullen de collega’s van de Zorgcentrale deze foto controleren. Zo is de dubbele controle snel klaar en kan de medewerker weer verder met het werk, zonder lange onderbreking.
2. Meldingen vanuit de medicijndispenser: bij deze meldingen gaat het om waarschuwingen die door de medicijndispenser worden verstuurd wanneer een cliënt een medicatiemoment mist of wanneer er een storing is. Ze dienen om ervoor te zorgen dat de cliënt op tijd de juiste medicatie inneemt en dat eventuele problemen snel worden opgelost.
3. Een 24/7 achterwacht bij calamiteiten: hierdoor zijn collega’s op de werkvloer niet meer aangewezen op een externe telefooncentrale, maar worden zij verder geholpen door de eigen collega’s bij de Zorgcentrale.
We zitten niet stil en blijven volop in beweging om nóg meer meldingen en diensten aan te sluiten op de Zorgcentrale. Samen bouwen we verder aan toekomstbestendige en toegankelijke ouderenzorg!
Bij vragen over de Zorgcentrale kunt u contact opnemen met Kim van Etten via 06-23427216.