Lees voor
Home » Over ons » Organisatie » Kwaliteitsbeeld

Kwaliteitsbeeld 2024

In dit kwaliteitsbeeld blikken we met trots terug op de ontwikkelingen binnen Groenhuysen in het afgelopen jaar. Door de snel veranderende ouderenzorg zijn we ons werk door een andere bril gaan bekijken. Dit leverde nieuwe inzichten op en een frisse blik op onze ondersteuning, zorg en behandeling.

 

We gaan ons werk nog meer organiseren rond het verbeteren van de kwaliteit van bestaan van onze cliënten en het werkgeluk van onze medewerkers. Zo onderzochten we met elkaar wat deze nieuwe manier van denken en werken betekent voor onze organisatie en wat ervoor nodig is om dit te kunnen realiseren.

Focus op vijf thema's

  • Het open gesprek met cliënten, familie/naasten, vrijwilligers, medewerkers, de wijk en regiopartners
  • Het bouwen van netwerken en organiseren van zorgprogramma’s met regiopartners
  • Het werk anders organiseren, bijvoorbeeld door meer inzet van zorgtechnologie
  • Leren en ontwikkelen waaronder het stimuleren van professionele zeggenschap
  • Reflectie op de kwaliteit van ons werk

Het open gesprek

Door het toenemende aantal ouderen, de veranderende wensen en behoeften, en steeds minder beschikbare zorgprofessionals, moeten we ons werk anders organiseren. Daarbij richten we ons op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan van onze cliënten, het verlagen van de werkdruk voor onze zorgprofessionals én het vergroten van hun werkgeluk. Het interne ontwikkelprogramma ‘Als je het mij vraagt’ helpt ons daarbij. Organisatiebreed worden ideeën opgehaald, werksessies georganiseerd en zetten we onder andere in op nog meer en beter samenwerken met familie, naasten en vrijwilligers.

1/5

Het bouwen van netwerken

Om de zorg in de regio West-Brabant toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed te houden is samenwerking met andere organisaties uit de regio en gemeenten van groot belang. Door kennis en expertise te bundelen en samenwerkingsafspraken te maken, kunnen we de zorg voor kwetsbare ouderen nog slimmer organiseren en krijgt de cliënt de meest passende zorg op de juiste plaats.

2/5

Het werk anders organiseren

Bij Groenhuysen gebruiken we innovatieve hulpmiddelen om de kwaliteit van bestaan van onze cliënten en het werkgeluk van onze zorgprofessionals te verbeteren. De implementatie van zorgtechnologie doen we samen, met op elke locatie een eigen innovatieteam om de inzet van zorgtechnologie te versnellen. In 2024 is de fundering voor de innovatiestructuur gelegd. De volgende stap is verder optimaliseren zodat we sneller en beter kunnen inspelen op de behoeften van morgen.

3/5

Leren en ontwikkelen

Bij Groenhuysen staat leren en ontwikkelen centraal. We geloven dat leren het beste gebeurt dicht bij de cliënt en medewerker; op de werkplek zelf. In de toekomst vervangt deze aanpak steeds meer de traditionele klassikale scholing. Het gaat niet alleen om het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar ook om het versterken van de samenwerking met het netwerk van de cliënt. Dit leerproces ondersteunt niet alleen professionele ontwikkeling, maar ook de versterking van professionele zeggenschap.

4/5

Reflectie op kwaliteit

Goede zorg sluit aan bij persoonlijke mogelijkheden, wensen en behoeften van onze cliënten. Het is van belang dat wij regelmatig evalueren wat goede zorg en kwaliteit van bestaan is en inzichtelijk maken hoe het binnen de organisatie gaat. Het bieden van inzicht in kwaliteit is niet alleen vanzelfsprekend voor intern gebruik, maar ook in de relatie tussen cliënt en de professional als basis voor zelfregie en om keuzes te kunnen maken.

5/5

Klaar voor de toekomst

We zijn ontzettend trots op wat we in het afgelopen jaar met elkaar hebben bereikt. In 2025 gaan we binnen Groenhuysen door met de ingezette ontwikkelingen zodat we kunnen inspelen op de uitdagingen die op ons afkomen. We gaan vol vertrouwen door met onze missie: Ouder worden, jezelf blijven!